Kudy nejrychleji?
Na snímku pánové bedlivě studují mapu. Jsou ve vojenském, takže mohou evokovat různé myšlenky a nápady. Jde nicméně většinou o slavné a známé osobnosti: za volantem sedí sám konstruktér Ferdinand Porsche, vedle něho sedí František Ferdinand d´Este, následník trůnu. Za nimi je zleva ordonanční důstojník Ladislaus Rémy-Berzencovich a křídelní pobočník Karl Gelb von Siegesstern. Vedla auta za důstojníkem držícím mapu stojí arcivévoda Otto, bratr následníka trůnu. Mužem s černou páskou je arcivévoda Leopold Salvátor, autor četných vynálezů zejména z oblasti vojenství. Například vynalezl pohon na všechna čtyři kola pro tažná dělostřelecká vozidla. Mírně bizarně vypadajícím vozidlem na snímku je benzínový elektromobil Löhner & Co., který má důstojné místo ve vývoji automobilů. Následníkovi trůnu se velmi zamlouval, ve svém deníku s datem 12. září 1902 ho označil za zcela znamenitý a velmi rychlý. Označení ,,benzínový elektromobill” není žádný novotvar, dnes bychom ho označili jako hybrid. Mimochodem, Ferdinand Porsche, který se na vývoji auta na snímku podílel a který je znám nejvíce jako konstruktér populárního VW Brouka, se narodil u nás, ve Vratislavicích nad Nisou (3. září 1875).
Snímek ze stejné situace, ale z mírně odlišného úhlu, byl otištěn s uvedením klíčových zobrazených osobností v rakouském obrazovém magazínu Das interessante Blatt 25. září 1902. Jako autor fotografie je tam uveden František Pavlík, švagr fotografa Rudolfa Brunera-Dvořáka. Propojenost lidí a osudů je někdy fascinující, stejně tak někdy fascinují historické fotografie a pocity, že ,,všechno tady už v nějaké formě bylo”. .Své by o tom mohl vyprávět Jára Cimrman, který v roce 2016 měl rovněž kulaté výročí. Kupodivu nepřidal ke svým vynálezům také své auto cimmanto (či zkráceně cimto), provozované se svým italským přítelem.
Psáno pro časopis Reportér Magazín.
Fotografie pochází ze Sbírky Scheufler. Jakékoliv užití snímku, včetně stažení, je možné pouze po souhlasu majitele a uvedení zdroje.