Dějiny fotografie prostřednictvím čtení konkrétních zajímavých snímků. Od září 2014 též na http://reportermagazin.cz, seriál Tajemství historické fotografie.

Závody v pekle

Stereofotografie Adolpha Blocka s titulem Course de Vélocipédes. Enfer.

Pařížský fotograf Adolph Block využil v 60. letech 19. století módní vlny zájmu o prostorové prohlížení fotografií ve stereoskopickém kukátku a vymyslel cyklus příběhů z ,,doupěte satana”. Sochař Louis Alfred Habert vytvořil na námět fotografa figurky a společně doaranžovali scény, které fotograf exponoval a neznámý kolorista na průhled koloroval a ve světelných zdrojích propichoval, aby se 3D efekt při prohlížení umocnil. Série nesoucí název Les Diableries vznikala v letech 1860 - 1868, přičemž sochaře Haberta po čase nahradil Pierre Adolph Hennetier. Každý snímek dvojice má tak dvě varianty, běžnou v hnědém odstínu, a kolorovanou, což je patrné jen na průhled proti světlu. Nejnápadnější a největší postavou na našem snímku  je okřídlený Lucifer, který má také největší - vysoké kolo. Při kolorování na průhled vidíme, že Lucifer je celý v zeleném a nádherně červeně mu žhnou oči. Musí mít dominantní postavení i v kompozici. Poblíž, ve stejném směru jako Lucifer, jede na nízkém velocipedu kostlivec, který se směrem pohybu  odlišuje od ostatních, možná svému pánu takříkajíc nadbíhá.  Ostatní kostlivci vesměs jedou opačným směrem než Lucifer, což je zajímavé, jet jinak než pán a vládce. Jsou bezmasí, až na postavu ve středu, která na průhled je zbarvená čertovsky červeně a má zelenou čapku. Nějaký kostlivec ho tahá za ocas, jiného, malé postavy, možná kostlivčí dítě, kolo zřejmě přejelo…  Ve své době fotografovi i  výtvarníkům byl smysl počínání jasný, v současnosti můžeme jen tápat. Proč například mezi kostlivci jsou dvě oblečené ženy, jedna v zeleném a druhá v červených šatech? Jsou kostlivci mužského pohlaví, nebo je to u kostlivců už vlastně jedno? Možná ony dvě dámy jsou ještě mezi živými a u kostlivců je čeká jako první trest na onom světě v pekle podívaná na kostry, které je čekají? Jde o  čekatelky… Poněkud morbidní představa. A proč se vlastně  prohánějí na kolech? A pak je na obrázku  ještě jakýsi oblečený ďábel s trojzubcem s nápadnou -snad téměř admirálskou- čepicí? Co on má v onom kolektivu na starosti? Zkrátka je snímek plný záhad, ale jako celek vyhlíží bizarně. Včetně jakéhosi skaliska se zříceninou na pozadí, vyznívajícím poněkud ponuře.  Ale samotní kostlivci na kolech působí docela vesele a dobrácky.

Psáno pro časopis Reportér Magazín.

Fotografie pochází ze Sbírky Scheufler. Jakékoliv užití snímku, včetně stažení, je možné pouze po souhlasu majitele a uvedení zdroje. 

Adolph Block, Paris, Závody v pekle na kolech, kolem 1864, polovina stereofotografie. Adolph Block, Paris, Závody v pekle na kolech, kolem 1864, polovina stereofotografie.

Seznam čtení