Historické fotografie převážně z doby do roku 1918 z mnoha zemí a různých žánrů. Většina pochází z originálů Sbírky Scheufler, která má na 30 000 snímků a postupně se digitalizuje. Data nebo digitální tisky možno objednat e-mailem.

Snímky v elektronické podobě poskytujeme pouze firemním klientům a institucím na základě objednávky s fakturačními údaji, u větších souborů - a pokud nejde o jednorázové užití - na základě licenční smlouvy. 

Při poptávce fotografií uveďte prosím následující údaje: předpokládanou velikost snímků v tisku (buď jako formát A4, A3, atd. nebo velikost delší strany v centimetrech), rozlišení (počet obrazových bodů na palec - dpi), pro jaký účel hodláte snímek/-ky užít (kalendář, výstava, výzdoba interiéru, otištění v knize, časopise, ...), termín dodání. Urychlíte tím vyřízení vaší objednávky.

Snímky zdarma neposkytujeme ani pro tzv. nekomerční účely. Děkujeme za pochopení.

Auto na fotografiích doby c.k.

Počátky automobilismu u nás jsou známé, přičemž u všech podstatných jízd nechyběl fotograf.  Již první auto na českých silnicích Benz-Viktoria, zakoupený roku 1893 Theodorem Liebigem, zachytil při jeho dálkové jízdě do Francie fotograf. V roce 1897 Karl Benz prodal  jeden dvouválcový motor řediteli továrny zaměřené na výrobu kočárů a vagonů v Nesselsdorfu (Kopřivnici), kde byl namontován do prvního vozu vyrobeného u nás, nazvaném Präsident. Ten reprezentoval průmyslovou vyspělost českých zemí na Jubilejní výstavě ve Vídni, kam se vypravil 21. května 1898, opět za pozornosti fotografa. Ve stejném roce v Kopřivnici vyrobili jeden z prvních nákladních automobilů vůbec a poté sérii osobních vozů stejné koncepce, ale různých karosérii s různými názvy (Meteor, Versucher, Wien...). Většina z nich byla fotografována, Versucher například v roce 1899 Jindřichem Eckertem před malovaným pseudorenesančním pozadím v ateliéru.  V roce 1900 se v Kopřivnici vyrobil také první  závodní automobil.
První cyklus soukromě propagačních snímků vznikl zřejmě v Praze a byl spojen s jízdou vozu Benz továrníka Klubala v roce 1898. Snímky vytvořil na různých místech Hradčan a Malé Strany Rudolf Bruner-Dvořák. Podle statistik jezdilo v roce 1900 v celém Rakousko-Uhersku 190 automobilů. 24. února 1904 se v Praze na Žofíně uskutečnila  skromná první automobilová výstava, 23. dubna pak rozsáhlejší mezinárodní výstava v Průmyslovém paláci na pražském výstavišti.
Počátky výroby aut v Mladé Boleslavi po předchozí zkušenosti  s bicykly a motocykly spadají do roku 1905, kdy zde zkonstruovali voiturettu typu A, a o rok později typ B se silnějším motorem. Od roku 1906 se vyráběla auta v Pražské automobilové továrně, známé o tři roky později jako Praga, a od roku 1907 také v automobilce RAF v Liberci, kde již předtím vyráběla auta firma Linser. Menších továren a továrniček, kde se pokoušeli prosadit s auty, bylo více. Tehdy již začaly vznikat také propagační tovární snímky  od fotografů profesionálů a auta na cestách (v klidovém stavu ovšem) se fotografovala již samotnými jejich vlastníky - fotomatéry. Těm především se věnují naše snímky. Uvádí se, že do počátku 1. světové války se v českých zemích vyrobilo 7 520 automobilů.

Dobové originály pocházejí ze Sbírky Scheufler.  Jakékoliv jejich užití, včetně stažení, je možné jen po souhlasu majitele a uvedení zdroje.

Za určení značek a majitelů některých vozů děkuji  pan Daliboru Feuereislovi a za spolupráci Dr. Miloši Hořejšovi.

 Jan Langhans: fotograf Jan Tomáš ve svém autě, 1904-06 Jan Langhans: fotograf Jan Tomáš ve svém autě, 1904-06

Náměty abecedně