Historické fotografie převážně z doby do roku 1918 z mnoha zemí a různých žánrů. Většina pochází z originálů Sbírky Scheufler, která má na 30 000 snímků a postupně se digitalizuje. Data nebo digitální tisky možno objednat e-mailem.

Snímky v elektronické podobě poskytujeme pouze firemním klientům a institucím na základě objednávky s fakturačními údaji, u větších souborů - a pokud nejde o jednorázové užití - na základě licenční smlouvy. 

Při poptávce fotografií uveďte prosím následující údaje: předpokládanou velikost snímků v tisku (buď jako formát A4, A3, atd. nebo velikost delší strany v centimetrech), rozlišení (počet obrazových bodů na palec - dpi), pro jaký účel hodláte snímek/-ky užít (kalendář, výstava, výzdoba interiéru, otištění v knize, časopise, ...), termín dodání. Urychlíte tím vyřízení vaší objednávky.

Snímky zdarma neposkytujeme ani pro tzv. nekomerční účely. Děkujeme za pochopení.

Identita a její proměny

Téma proměny identity provází celé dějiny fotografie. V ateliéru fotografa 19. století nešlo primárně o zobrazení reálné skutečnosti, ale o podání portrétovaného tak, jak on chtěl, aby se jevil. Ve způsobu, jak fotograf dokázal portrétovaného přetvořit, se mnohdy oceňovalo fotografovo „umění“ (ve smyslu umět přetvořit). Proto v ateliérech renomovaných fotografů bylo k vypůjčení tolik kostýmů a tolik různých pozadí a dekorací, které mnohdy hrály roli atributů.Převleky v ateliéru fotografa mohly být také ventilem,  jak dočasně uniknout z prostředí konvencí. Lišit se, dávat okázale najevo svou jinakost, vtipnost, nebrat sám sebe příliš vážně, dělat svými vtípky radost bližním, hrát si, snaha být někým jiným jako výraz skryté touhy – to vše nalezneme na ateliérových snímcích, na nichž si lidé hráli se svým vlastním zjevem. Fotografická vizitka v tomto směru mohla být i určitým poselstvím ve smyslu: „Já jsem jiný než ostatní“.

Hry s vlastním zjevem souvisely i s přirozenou lidskou hravostí a rolí divadla ve společnosti 19. století. Inscenovanost a aranžovanost, jako základní znaky fotografie 19. století, byly samozřejmě zčásti podmíněné i možnostmi soudobé fototechniky. 

První cyklus „neherců s převleky“ vznikl u nás na daguerrotypiích již v roce 1848.

Snímky pocházejí ze Sbírky Scheufler. Na jejich užití se vztahují majetková práva; jakékoliv užití, včetně stažení, je možné jen po souhlasu majitele a uvedení zdroje.

 

 

 

M. Welte, Dresden: Spisovatel Karel May jako Kara Ben Nemsi, 1901, vizitka M. Welte, Dresden: Spisovatel Karel May jako Kara Ben Nemsi, 1901, vizitka

Náměty abecedně