Historické fotografie převážně z doby do roku 1918 z mnoha zemí a různých žánrů. Většina pochází z originálů Sbírky Scheufler, která má na 30 000 snímků a postupně se digitalizuje. Data nebo digitální tisky možno objednat e-mailem.

Snímky v elektronické podobě poskytujeme pouze firemním klientům a institucím na základě objednávky s fakturačními údaji, u větších souborů - a pokud nejde o jednorázové užití - na základě licenční smlouvy. 

Při poptávce fotografií uveďte prosím následující údaje: předpokládanou velikost snímků v tisku (buď jako formát A4, A3, atd. nebo velikost delší strany v centimetrech), rozlišení (počet obrazových bodů na palec - dpi), pro jaký účel hodláte snímek/-ky užít (kalendář, výstava, výzdoba interiéru, otištění v knize, časopise, ...), termín dodání. Urychlíte tím vyřízení vaší objednávky.

Snímky zdarma neposkytujeme ani pro tzv. nekomerční účely. Děkujeme za pochopení.

Praha - mosty

Do roku 1839 byl v Praze jeden jediný most, zvaný Kamenný. Až v roce 1848 na popud Karla Havlíčka Borovského byl pojmenován po Karlu IV. Podle plánů z počátku 19. století měl další most vést z dnešní Revoluční třídy. Po četných diskusích zvítězila koncepce mostu na Újezd přes Střelecký ostrov. Most, postavený podle projektu ing. Bedřicha Schnircha a architekta Jana Straky v  letech 1839-1841 Vojtěchem Lannou, se stal architektonickou chloubou Prahy. Současně vzniklo nábřeží určené českými stavy pro pomník císaře Františka, po němž most i nábřeží dostaly jméno. Třetí stavbou na řece byl viadukt železnice z Karlína do Buben pro trať Praha-Podmokly, dílo tyrolského inženýra Negrelliho. Osmdesát sedm klenebních polí mostu, postaveného v letech 1846-1850, bylo empírovým monumentem v oblasti technických staveb.
    Po čtyřročních jednáních došlo v roce 1863 k vypsání soutěže na městský most z dnešní Revoluční třídy pod Letnou. Železný visutý most se dvěma mohutnými pylony postavila továrna Rustonka v letech 1865-1868. Most byl pokřtěn po Františku Josefu I. O dvanáct let později táž továrna realizovala návrh akciové řetězové lávky z Rejdiště na Klárov. Roku 1871 byl dokončen státní železniční most pod Vyšehradem a v letech 1876-1878 městský most Františka Palackého na Smíchov. Na přelomu století byl zcela přestavěn Františkův most u Národního divadla. V roce 1901 se podstatně zrekonstruoval také železniční most pod Vyšehradem. V letech 1905 - 1908 se stavěl most Svatopluka Čecha (J. Koula, A. Popp), v letech 1908-1912 byla provedena nejprve železná a pak betonová část Hlávkova mostu. V letech 1911-1914 vyrostl přes Vltavu Mánesův most. V letech 1929 - 33 se stavěl Jiráskův most.
    Stavby nových a opravy starých mostů vedly ke zřizování různých mostních provizórií. Jedno z nich stálo v letech 1890 - 1892 při Karlově mostě, citelně poškozeném povodní. Chátrání řetězového mostu Františka Josefa I. si vynutilo stavbu odlehčující komunikace v letech 1891- 1900. Také před zbořením Františkova řetězového mostu stálo přes Střelecký ostrov mostní provizórium; podobné stavby si vynutila i výstavba Hlávkova a Libeňského mostu. Zejména řetězové mosty byly oblíbeným námětem pražských fotografů.

J. Bruner-Dvořák: Štefánikův most, kolem 1925 J. Bruner-Dvořák: Štefánikův most, kolem 1925 - Do 1918 most Františka Josefa I.

Náměty abecedně