Historické fotografie převážně z doby do roku 1918 z mnoha zemí a různých žánrů. Většina pochází z originálů Sbírky Scheufler, která má na 30 000 snímků a postupně se digitalizuje. Data nebo digitální tisky možno objednat e-mailem.

Snímky v elektronické podobě poskytujeme pouze firemním klientům a institucím na základě objednávky s fakturačními údaji, u větších souborů - a pokud nejde o jednorázové užití - na základě licenční smlouvy. 

Při poptávce fotografií uveďte prosím následující údaje: předpokládanou velikost snímků v tisku (buď jako formát A4, A3, atd. nebo velikost delší strany v centimetrech), rozlišení (počet obrazových bodů na palec - dpi), pro jaký účel hodláte snímek/-ky užít (kalendář, výstava, výzdoba interiéru, otištění v knize, časopise, ...), termín dodání. Urychlíte tím vyřízení vaší objednávky.

Snímky zdarma neposkytujeme ani pro tzv. nekomerční účely. Děkujeme za pochopení.

Herečky a herci epochy do 1918

Sbírka Scheufler obsahuje na 1000 portrétů osobností jak na velkoformátových negativech, tak pozitivech různých formátů.

Portréty herců a hereček, zpěváků a zpěvaček,  se začaly stávat oblíbeným sběratelským artiklem v 60. letech 19. století, kdy se rozvinul zájem o fotografickou vizitku. Nejstarší snímky pražských herců nalezneme u M. L. Wintra, Emanuela Dítěte a Karla Antonína Švestky. V sedmdesátých letech 19. století pak zejména u Jindřicha Lachmanna, v osmdesátých u Jana Mulače a Jindřicha Eckerta, ke konci století pak zvláště u Jana Tomáše a Jana Langhanse. Po přelomu století nový, piktorialistický, styl v pojetí portrétů osobností přinesli Jindřich Vaněk a František Drtikol.

Projekt se snímky osobností s názvem Fotografické album vytvořil již v 60. letech 19. století na takzvaných mozaikových vizitkách Jindřich Eckert. V něm však převládaly snímky osobností politického a vědeckého světa.

Dokumentární hodnota snímků herců a zpěváků pořizovaných až do konce 19. století v ateliérech fotografa, k němuž se musela dopravovat líčidla, kostýmy a rekvizity, tkví v tom, že se zachytila nejen podoba herců, ale i jejich mimika, postoje a masky. Ateliérová pozadí použitá k některým rolím vyznívají někdy poněkud absurdně, nicméně tehdy ani na divadle se nevěnovala pozornost odpovídající slohovosti dekorací a kostýmů. Propojení mezi některými fotografickými ateliéry a divadly bylo v atmosféře nabité zájmem o divadlo velmi úzké.

Všechny snímky pocházejí z dobových originálů Sbírky Scheufler. Jejich užití, včetně stažení, je možné jen po souhlasu majitele a s odkazem na zdroj.

Za pomoc při určení osobností a jejich rolí srdečně děkuji Dr. T. Součkové.

J. Mulač: Augustýn Berger jako otrok a Giulietta Paltrinieri (první primabalerína ND, manželka A. Bergera) jako Civilizace  v baletu  Excelsior  v Národním divadle, 1885, vizitka J. Mulač: Augustýn Berger jako otrok a Giulietta Paltrinieri (první primabalerína ND, manželka A. Bergera) jako Civilizace v baletu Excelsior v Národním divadle, 1885, vizitka

Náměty abecedně